PKP SA szuka wykonawcy robót
W końcu! Dworzec kolejowy w Węglińcu przestanie straszyć. Obiekt zostanie wyremontowany! Biuro Inwestycji Polskich Kolei Państwowych przekazało informację, że 27 lipca ruszyła procedura przetargowa. Termin składania ofert mija 27 sierpnia, a jedynym kryterium wyboru jest cena. Wartość zamówienia oszacowano na kwotę 44,760 mln zł. Na realizację przeznaczono 413 dni (59 tygodni).
Trzy etapy prac
Roboty podzielono na trzy etapy. Pierwszy obejmuje przebudowę nowego dworca, budynku dawnych kas towarowych, zagospodarowanie terenu i niezbędnej infrastruktury technicznej. W drugim etapie wykonawca zajmie się renowacją wiat peronowych oraz przebudową kładki pieszej, na którą będzie można dostać się za pomocą winy i nowego wejścia. Trzeci etap polegać będzie na przebudowie budynku starego dworca.
Budynek nowego dworca
Budynek nowego dworca, który znajduje się we wschodniej części stacji, jest obecnie w dużej mierze nieużytkowany. Prowadzone tam prace będą polegać na: wymienieniu pokrycia dachowego, wykonaniu nowych podłóg i instalacji. Cały kompleks zostanie od wewnątrz ocieplony. Odnowiona pod nadzorem konserwatora zostanie także elewacja z cegły wraz z detalami architektonicznym oraz wnętrza. Obiekt zostanie przystosowany do osób z niepełnosprawnościami oraz współczesnych wymogów ochrony przeciwpożarowej.
W budynku mają znaleźć się: hol, poczekalnia, toalety oraz lokal usługowo-handlowy, gdzie będzie prowadzona sprzedaż biletów. Reszta powierzchni ma zostać przeznaczona pod wynajem – ze szczególnym uwzględnieniem zespołów pomieszczeń dla Straży Ochrony Kolei oraz gminy Węgliniec (sala wystawowa, kino kameralne). Piętro zajmie administracja dworca. Wtórna przybudówka przy starym dworcu od strony północnej (wiatrołap oraz hol i poczekalnia między dwoma wschodnimi skrzydłami) zostanie rozebrana. Budynek dawnych kas towarowych przeznaczony zostanie na obiekt pod wynajem o funkcji stanicy rowerowej.
Do nowego dworca przylegają cztery wiaty: peronowa północna (na peronie nr 1), peronowa południowa (na peronie nr 3), peronowa zachodnia (zlokalizowana pomiędzy budynkami dworca kolejowego i budynku administracyjnego) i wiata peronowa wschodnia (zlokalizowana pomiędzy budynkami dworca kolejowego i budynkiem kas towarowych). Znajdują się one w złym stanie technicznym, dlatego planuje się ich wymianę. Słupy zostaną zastąpione nowymi słupami żeliwnymi, wykonanymi jako odlewy w oparciu o model wzorowany na oryginale. Zaprojektowane pokrycie to blacha tytanowo-cynkowa w kolorze srebrnym na deskowaniu pełnym. Od strony budynku przywrócone zostaną doświetlenia w postaci tafli szklanych. Prace przy kładce zakładają jej wydłużenie w celu umożliwienia lokalizacji szybu dźwigowego oraz budowę szybu.
Uporządkowane zostanie też otoczenie
Według projektu, przed nowym dworcem powstanie plac do zawracania. Wymieniona zostanie też nawierzchnia i pojawi się mała architektura.
Budynek starego dworca
Przy starym dworcu, który znajduje się po zachodniej stronie stacji, wykonane zostaną schody wyjściowe w ramach przywrócenia historycznego wejścia frontowego. Północna wieża zostanie zaadaptowana do roli szybu windowego. Wydzielone zostaną funkcje pod wynajem PKP Cargo (na parterze), PKP Intercity i Koleje Dolnośląskie (na piętrze).