Gruntowny remont
Projekt zakłada renowację elewacji i dachu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz instalacji wewnętrznych. Pomieszczenia wewnątrz zostaną przebudowane i dostosowane do nowych funkcji. Obiekt zostanie także przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, poprzez zamontowanie ścieżek dotykowych dla osób niewidomych i niedowidzących, wykonanie tablic multisensorycznych oraz oznaczeń w alfabecie Braille'a. Pojawią się także pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących oraz toaleta dla osób niepełnosprawnych. Na parterze budynku zostanie usytuowana kasa biletowa, poczekalnia oraz toalety. Część powierzchni na piętrze budynku, zgodnie z zawartym pomiędzy PKP a zgorzeleckim samorządem porozumieniem, zostanie wydzierżawiona przez miasto i nieodpłatnie przekazana na cel publiczny. Burmistrz zaproponował, by zorganizowali tam swoją harcówkę zgorzeleccy harcerze. W planach jest także otwarcie lokalu gastronomicznego. Osoby zainteresowane ofertą mogą zgłosić się do Urzędu Miasta Zgorzelec. Zagospodarowany zostanie również teren przy dworcu, gdzie powstaną m.in. miejsca parkingowe. Koszt inwestycji wyniesie około 7 mln zł i zostanie sfinansowany ze środków budżetu państwa i środków własnych PKP S.A.
Czy wiesz, że…
Budowę dworca dla Moys, dzisiejsza dzielnica Zgorzelec Ujazd, rozpoczęto w 1876 roku. Był to drugi dworzec dla Görlitz i jedyny na prawym brzegu rzeki, na obrzeżach wschodniej części miasta. Ta niewielka stacja jest przykładem rzadko spotykanej na Dolnym Śląsku stacji widłowej, granicznej. Składa się z dwóch sekcji: węglinieckiej i lubańskiej. Dwie linie (w kierunku wschodnim - do Jeleniej Góry oraz w kierunku północnym – do Węglińca) biegną po obu stronach niepozornego budynku dworcowego i tuż przed wiaduktem kolejowym na Nysie Łużyckiej łączą się w jedną linię prowadzącą do dworca w Görlitz. Na parterze budynku mieściły się poczekalnie pierwszej i drugiej klasy, westybul, biuro połączone z kasą biletową i przechowalnia bagażu. Na piętrze znajdowało się mieszkanie zawiadowcy stacji. Niewielki teren przy dworcu dzierżawił właściciel małego przedsiębiorstwa ogrodniczego.
Stacja, która do 1945 roku była zelektryfikowana napięciem 15 kV i częstotliwości 16 2/3 Hz obsługiwała połączenia pociągami pośpiesznymi do Katowic, Krakowa, Rzeszowa, Kolonii, Frankfurtu, Paryża, Moskwy, Madrytu, Warszawy, Monachium i wielu innych miast.
W 2009 roku w ramach modernizacji linii E30 na stacji przebudowano perony, postawiono przeszklone wiaty, wymieniono torowisko i przebudowano urządzenia sterujące ruchem. Obecnie stacja jest bezobsługowa. Jedyną obsadę stanowi personel strażnicy przejazdowej w dawnej nastawni Zg2. Ruchem pociągów na stacji steruje się z Lokalnego Centrum Sterowania w Węglińcu.
Elektryfikacja w 2019 roku
W listopadzie 2017 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na elektryfikację odcinka Zgorzelec-Węgliniec. Elektryfikacja 27-kilometrowej linii kolejowej ma kosztować 33,1 mln zł netto, a umowa realizowana w formule "zaprojektuj i buduj" ma zakończyć się na początku 2019 roku. Inwestycja PLK pozwoli na skrócenie czasu przejazdu (m.in. dzięki wyeliminowaniu w Węglińcu zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe) oraz poprawi przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Elektryfikacja pozwoli także na usprawnienie ruchu towarowego w południowo – zachodniej części Polski. Przewozy towarowe staną się sprawniejsze i szybsze, tym samym bardziej konkurencyjne względem drogowych.