Zarówno mama jak i tata może przejść przez wszystkie pięć kroków rejestracji maleństwa. Wymagany jest jedynie profil zaufany- bezpłatne narzędzie dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe online! Dzięki bankowości elektronicznej obędzie się nawet bez wizyty w punkcie potwierdzającym. Do rejestracji zapraszamy tutaj: https://pz.gov.pl/pz/index
Plusy założenia takiego profilu to możliwość:
-Podpisania JPK_VAT
-Złożenia wniosku o rejestrację działalności gospodarczej
-Zgłoszenia utraty dokumentu tożsamości
-Wystąpienia o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego
-Załatwienia spraw takich jak becikowe, świadczenia rodzicielskie, Karta Dużej Rodziny, Świadczenia o Funduszu Alimentacyjnym
-Uzyskanie odpisu aktu cywilnego
I wiele innych.
Rejestracja dziecka
Wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl i tam wybierz usługę, z której chcesz skorzystać. Potwierdź bycie rodzicem dziecka i wpisz w rubryki odpowiednie dane.
Jak tylko to zrobisz, przejdziesz do zarejestrowania narodzin potomka. Potrzebne będą między innymi dane szpitala w którym urodziło się maleństwo lub imię.Ustal także numer Twojego aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) co znacznie ułatwi weryfikację Twoich danych w Urzędzie Stanu Cywilnego.Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcesz zameldować dziecko oraz sposobu odebrania dokumentów. Do wyboru masz skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).
Całość zajmuje nie więcej niż 15 minut a co najważniejsze- bez wychodzenia z domu.
Rejestracja w 5 krokach
Tak to wygląda w skrócie:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok 3: wpisujesz dane dziecka
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną)
Krok 5: podgląd wniosku i… podpis (Profilem Zaufanym).
Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
I to wszystko. Wygodne, prawda?