Zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, od 3 grudnia 2018 r. Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu (CPR) rozpoczęło przejmowanie obsługi numeru alarmowego 997. Proces ten zakończył się 12 grudnia 2018 r. Oznacza to, że osoba zgłaszająca po wybraniu numeru 997 z dowolnego miejsca na obszarze województwa dolnośląskiego zostanie połączona z Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu, tak samo jak w przypadku wybrania numeru 112.
Zgłoszenie obsługiwane w CPR zostanie przyjęte przez operatora numerów alarmowych, wprowadzone do systemu teleinformatycznego i przekazane do dyżurnego policji, a w przypadku takiej konieczności – również do innych służb – w zależności od charakteru zdarzenia lub zagrożenia. Przejęcie obsługi numeru 997 przez CPR spowoduje skrócenie czasu oczekiwania na połączenie z numerem alarmowym do kilkunastu sekund.
Obsługa numeru 997 w CPR umożliwi, w razie potrzeby, automatyczne przekierowanie połączenia do innego CPR, np. w przypadku zajętości wszystkich operatorów. Tam zgłoszenie zostanie przyjęte niezwłocznie i przekazane do właściwej miejscowo jednostki policji, a to wpłynie na szybkość podjęcia interwencji przez służby. Tego rodzaju rozwiązanie doskonale sprawdza się już od kilku lat w przypadku numeru 112, gdzie czas oczekiwania średnio wynosi zaledwie 10-12 sekund. Tak samo będzie z numerem 997, ponieważ będzie on funkcjonował w oparciu o nowoczesną infrastrukturę teletechniczną, w ramach której działa numer 112.
Średni wzrost liczby połączeń w CPR po przejęciu numeru 997 w skali kraju wynosi ok. 8%. Taki sam rezultat spodziewany jest w CPR we Wrocławiu. W chwili obecnej miesięcznie CPR obsługuje około 100 tys. zgłoszeń.
W ramach przygotowań do przełączenia numeru alarmowego funkcjonariusze Sztabu Policji KWP we Wrocławiu przeprowadzili szkolenie dla operatorów numeru alarmowego Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu. W szkoleniu wzięło udział 50 operatorów. Dotychczasowa współpraca operatorów CPR z dyżurnymi policji województwa dolnośląskiego w zakresie obsługi zgłoszeń alarmowych przebiega bardzo dobrze. Jednocześnie w 2019 roku planowane są kolejne szkolenia dla operatorów numerów alarmowych CPR.
Przejęcie obsługi 997 w CPR w poszczególnych województwach zostało już zrealizowane. Województwo dolnośląskie jest ujęte w harmonogramie MSWiA jako ostatnie, z uwagi na zakończoną na początku listopada tego roku inwestycję Zintegrowanego Centrum Bezpieczeństwa Wojewody Dolnośląskiego we Wrocławiu, gdzie zlokalizowane jest Centrum Powiadamiania Ratunkowego, przeniesione wraz z całą infrastrukturą z dotychczasowej lokalizacji.
Obecnie w Centrum Powiadamiania Ratunkowego we Wrocławiu przez całą dobę dyżur pełni około 12-14 osób.