Oszust podszył się pod jeleniogórska firmę zajmującą się dystrybucją opału. Nieświadomy jeleniogórzanin wpłacił zaliczkę w wysokości 1100 zł za 4 tony węgla. Towaru nie otrzyma, ponieważ padł ofiara oszustwa. Sytuacja miała miejsce wczoraj, 24 października 2022 roku. Oszukany mężczyzna znalazł ofertę na jednym z portali internetowych i zdecydował się na rozpoczęcie transakcji. Wpłacił zaliczkę, po czym kontakt z rzekomym przedsiębiorcą się urwał.
Niestety zewsząd słyszy się o tego typu oszustwach, których ofiarami padają szczególnie osoby starsze, które zakup węgla traktują obecnie priorytetowo.
Apelujemy do wszystkich o zachowanie rozsądku przy zakupie węgla. Należy uważać na wszelkiego rodzaju „super okazje”, ponieważ w rzeczywistości, takich zwyczajnie nie ma.
Przedstawiamy kilka zasad, o których należy pamiętać przy zawieraniu transakcji związanych z zakupem węgla:
- należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie - wykorzystujemy do tego fora internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji;
- należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu, adres i dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line;
- należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu;
- w razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera;
- dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia;
- przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia;
- nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją” (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary).
Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa? Przede wszystkim należy:
- jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;
- zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, SMS;
- zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.