Naklejki z kodami QR zamieszczane są bez zgody i wiedzy właścicieli bankomatów, czyli banków oraz sieci bankomatowych i nie są w żaden sposób powiązane z jakimikolwiek usługami bankowymi – czytamy w komunikacie wydanym przez Związek Banków Polskich.
Wspomniane naklejki są umieszczane na bankomatach przez przestępców, którzy próbują wykorzystać naszą nieuwagę i wprowadzić w błąd poprzez przekazanie fałszywej informacji – np. o możliwej wygranej nagrodzie. Po zeskanowaniu biało-czarnego kodu z naklejki klienci zostają przekierowani do usługi SMS Premium, uruchomienie której spowoduje, od nieświadomego usługobiorcy, naliczenie wysokich opłat za jej włączenie.
Podkreślenia wymaga także fakt, że kody QR mogą nie tylko inicjować wskazane wyłudzenie, ale też mogą zostać wykorzystane do podstawiania oszukańczych platform, których celem może być wyłudzenie loginów i haseł do serwisów pocztowych, mediów społecznościowych, bankowości elektronicznej, usług publicznych, jak również do zainfekowania smart fonów szkodliwym oprogramowaniem – informuje insp. Mariusz Ciarka, rzecznik prasowy KGP.
Biuro do Walki z Cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji, Związek Banków Polskich oraz Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji zaleca ostrożne korzystanie z tej funkcjonalności, wskazując, że należy unikać skanowania kodów QR niewiadomego pochodzenia udostępnianych w miejscach publicznych. Natomiast w przypadku, gdy użytkownik smartfona padł ofiarą przestępstwa, powinien niezwłocznie zawiadomić usługodawcę tj. bank i/lub przedsiębiorcę telekomunikacyjnego oraz złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w jednostce policji.