Do końca roku ostatni, niezelektryfikowany odcinek magistrali E 30 będzie dostępny dla lokomotyw elektrycznych, zapewniając szybszy przejazd pociągów.
Zgodnie z harmonogramem realizowane są prace elektryfikacji odcinka Węgliniec - Zgorzelec. Od 11 marca wywieszana jest już sieć trakcyjna na torem nr 1. Prace te potrwają do 23 kwietnia i następnie będą prowadzone roboty w torze nr 2. Wcześniej dla tej fazy prac na całym szlaku zamontowano odpowiednie konstrukcje wsporcze – w tym zabudowano 920 słupów oraz 54 bramek – na których wywieszona została sieć. Wszystkie prace prowadzone są przy utrzymaniu ruchu pociągów na sąsiednim torze.
Istotnym elementem prowadzonej inwestycji jest budowa dwóch nowych podstacji trakcyjnych w Pieńsku i Zgorzelcu, które maja zapewnić odpowiednie zasilanie dla elektryfikowanego szlaku. Zakończono już budowę budynków i przystąpiono do przygotowania obiektów na wprowadzenie kabli i zamontowania wyposażenia. Na ukończeniu są prace związane z budową linii zasilających i zasilaczy.
Mocowanie uczynienia grupowego do pomostów bramek w Pieńsku / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Linia kolejowa z Węglińca do Zgorzelca jest ostatnim, niezelektryfikowanym odcinkiem magistrali kolejowej E 30, głównej trasy, biegnącej w południowej części kraju, ze wschodu na zachód. Łączy ona ważne ośrodki w kraju – Kraków, Okręg Górnośląski, Wrocław – i zapewnia łączność w przewozach międzynarodowych.
Ukończenie tej inwestycji pozwoli na zwiększenie przepustowości trasy i co najważniejsze skróci czas przejazdu pociągów, gdyż nie będzie konieczna zmiana lokomotyw w Węglińcu. Całą trasę kolejową magistrali E 30 na terenie Polski, od zachodniej do wschodniej granicy państwa, tj. od Zgorzelca do Przemyśla będzie można przejechać przy użyciu jednej trakcji elektrycznej.
Regulacja sieci trakcyjnej / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca bieżącego roku. Całkowita wartość projektu "Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec" wynosi 70 mln zł, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF).
Montaż uszynienia – Stacja Zgorzelec Miasto / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.