Jego celem było ograniczenie naruszeń prawa w zakresie sprzedaży i podawania napojów alkoholowych osobom nieuprawnionym, w tym szczególnie dzieciom i młodzieży oraz zwiększenie ilości sprzedawców, którzy kontrolują dowód osobisty młodo wyglądających klientów.
W wyniku tych działań specjalnie przeszkolona pełnoletnia osoba, wyglądająca na młodszą (na około 16-17 lat), udała się wraz z trenerem do punktów sprzedaży i podawania alkoholu, w których podjęła próbę zakupu alkoholu. Celem badania było sprawdzenie, czy osoba sprzedająca lub podająca alkohol poprosi „Tajemniczego Klienta” o dokument tożsamości potwierdzający jego pełnoletność.
W 51 sprawdzonych punktach sprzedających lub podających alkohol sprzedawcy nie wymagali dokumentu potwierdzającego wiek nabywcy, natomiast w 42 punktach sprzedawcy poprosili o okazanie dokumentu, który potwierdza jego pełnoletniość i nie sprzedali go mimo zapewnienia Tajemniczego Klienta, iż zostawił dowód osobisty w domu.
W związku z odnotowanymi podczas przeprowadzonego audytu w punktach sprzedaży lub podawania alkoholu nieprawidłowościami w zachowaniu osób sprzedających lub podających alkohol oraz ze zmianami w prawie w zakresie kontroli przedsiębiorców, a także nowelizacją ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, Firma Centrum Działań Profilaktycznych z Wieliczki wraz z Burmistrzem Miasta Zgorzelec zaprasza wszystkich właścicieli punktów i ich pracowników na szkolenie, które odbędzie się 18 lutego 2022 r. w godzinach 9:00-10:30 w siedzibie Klubu Seniora przy ul. Mickiewicza 13 w Zgorzelcu.
Głównym celem szkolenia będzie zapoznanie z najnowszymi zmianami prawnymi w zakresie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Pozostałe zagadnienia będą obejmować praktyczne wskazówki dotyczące:
- oddziaływania alkoholu na organizm człowieka i całe społeczeństwo
- spożywanie alkoholu przez osoby niepełnoletnie i bufor ochronny ,,25”
- postawy asertywne wobec sprzedaży alkoholu osobom nieletnim i nietrzeźwym
- przepisy prawne dotyczące sprzedaży alkoholu
- konsekwencje łamania prawa
- dobre praktyki sprzedawców z całej Polski.
Na szkolenie, którego czas przewidziano na max. 1,5 h, zaproszeni są wszyscy właściciele oraz pracownicy punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Po jego zakończeniu każdy z uczestników otrzyma materiały dydaktyczne oraz certyfikat ukończenia szkolenia.
Pełny raport z badania „Tajemniczy klient” zostanie podany do publicznej wiadomości po przeprowadzonym szkoleniu oraz po zakończeniu kontroli w punktach sprzedaży i podawania alkoholu.