W Polsce jest ponad 13 800 przejazdów kolejowych, na których dochodzi rocznie do blisko 250 wypadków. Aż 99% z nich powodują nieostrożni kierowcy. Według statystyk ginie w nich średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Główną przyczyną tych zdarzeń jest ignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „stop” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych rogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Drugi problem stanowią osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w miejscach niedozwolonych. Rocznie odnotowuje się blisko 300 takich wypadków. – Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, wg wyliczeń np. Banku Światowego są gigantyczne. Wśród nich znajdują się koszty wypłaty odszkodowań, działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, nie wytworzonego przez osobę, która zginęła. Eksperci szacują koszt nagłej śmierci jednej osoby na ponad 2 mln zł – wylicza Krzysztof Wójcik z PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu.
Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zorganizowały na przejeździe kolejowym w Krzewinie ćwiczenia. Scenariusz zakładał, że jadąca z prędkością 15-30 km/h lokomotywa uderza w samochód osobowy. Skutki są tragiczne. Śmierć na miejscu ponosi kierowca oraz jeden z pasażerów auta. Drugi pasażer oraz trzech pracowników znajdujących się w pojeździe kolejowym zostaje rannych. – Gdy dochodzi do wypadku na przejeździe lub potrącenia pieszego, przeciętne ograniczenie ruchu wynosi ponad 5 godzin. Jest to czas niezbędny do wykonania czynności procesowych prowadzonych przez prokuraturę oraz usunięcie pojazdów. Opóźnienia spowodowane pojedynczym zdarzeniem mogą dotyczyć nawet kilkunastu pociągów towarowych i pasażerskich – dodaje Wójcik.
W pokazie wzięły udział jednostki PSP, OSP, policji, pogotowia ratunkowego oraz straży ochrony kolei. Celem ćwiczeń było wypracowanie współpracy w razie gdyby w przyszłości doszło do prawdziwych wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych oraz propagowanie idei bezpieczeństwa.
Symulację wypadku zorganizowano w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko!”.