NaStyku.pl

Pozorowany wypadek na przejeździe kolejowym w Krzewinie

Na przejeździe kolejowym w Krzewinie drezyna uderzyła w stojący na torach samochód osobowy. Nikomu nic się nie stało. To były tylko ćwiczenia służb ratunkowych, podczas których zademonstrowano, jak tragiczne mogą być skutki takiego wypadku.
Bezpieczny przejazd - Szlaban na ryzyko
Bezpieczny przejazd - Szlaban na ryzyko

W Polsce jest ponad 13 800 przejazdów kolejowych, na których dochodzi rocznie do blisko 250 wypadków. Aż 99% z nich powodują nieostrożni kierowcy. Według statystyk ginie w nich średnio 38 osób, a 80 odnosi ciężkie obrażenia. Główną przyczyną tych zdarzeń jest ignorowanie przepisów o ruchu drogowym i próba pokonania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem mimo znaków „stop” i sygnalizacji ostrzegawczej, omijanie zamkniętych rogatek, a nawet przejeżdżanie pod zamykającymi się szlabanami. Drugi problem stanowią osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w miejscach niedozwolonych. Rocznie odnotowuje się blisko 300 takich wypadków. – Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, wg wyliczeń np. Banku Światowego są gigantyczne. Wśród nich znajdują się koszty wypłaty odszkodowań, działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, nie wytworzonego przez osobę, która zginęła. Eksperci szacują koszt nagłej śmierci jednej osoby na ponad 2 mln zł – wylicza Krzysztof Wójcik z PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu.

Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zorganizowały na przejeździe kolejowym w Krzewinie ćwiczenia. Scenariusz zakładał, że jadąca z prędkością 15-30 km/h lokomotywa uderza w samochód osobowy. Skutki są tragiczne. Śmierć na miejscu ponosi kierowca oraz jeden z pasażerów auta. Drugi pasażer oraz trzech pracowników znajdujących się w pojeździe kolejowym zostaje rannych. – Gdy dochodzi do wypadku na przejeździe lub potrącenia pieszego, przeciętne ograniczenie ruchu wynosi ponad 5 godzin. Jest to czas niezbędny do wykonania czynności procesowych prowadzonych przez prokuraturę oraz usunięcie pojazdów. Opóźnienia spowodowane pojedynczym zdarzeniem mogą dotyczyć nawet kilkunastu pociągów towarowych i pasażerskich – dodaje Wójcik.

W pokazie wzięły udział jednostki PSP, OSP, policji, pogotowia ratunkowego oraz straży ochrony kolei. Celem ćwiczeń było wypracowanie współpracy w razie gdyby w przyszłości doszło do prawdziwych wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych oraz propagowanie idei bezpieczeństwa.

Symulację wypadku zorganizowano w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko!”.

Aktualna ocena: 0,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również