NaStyku.pl

Podróżni z kilkuset pociągów skorzystali z elektryfikacji linii Węgliniec - Zgorzelec

Już ponad miesiąc szybciej jeździmy pociągiem z Wrocławia przez Węgliniec do Zgorzelca. To efekt elektryfikacji odcinka Węgliniec-Zgorzelec na magistrali kolejowej E30.
Pociąg Kolei Dolnośląskich na stacji Zgorzelec Ujazd / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Pociąg Kolei Dolnośląskich na stacji Zgorzelec Ujazd / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Inwestycję o wartości 70 mln zł netto, współfinansowaną z instrumentu CEF – „Łącząc Europę” realizowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Już od 15 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, podróż pociągiem z Wrocławia do Zgorzelca skróciła się nawet do 1h 38 min. Codziennie na trasie kursuje osiem składów ze stolicy Dolnego Śląska do Zgorzelca i z powrotem. Dotychczas brak sieci trakcyjnej między Węglińcem a Zgorzelcem wymagał zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe i kilkanaście minut wydłużał czas przejazdu.

Elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec na magistrali E30, łączącej miejscowości na terenie Dolnego Śląska, kilka regionów Polski oraz kraje Unii Europejskiej, sprawia, że podróże są krótsze i wygodniejsze oraz bardziej przyjazne dla środowiska. Inwestycja jest przykładem efektów, uzyskiwanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na 27-kilometrowym zelektryfikowanym odcinku zamontowano 920 słupów oraz 54 bramki trakcyjne. Aby zapewnić wymagane zasilanie dla pociągów elektrycznych oraz urządzeń wykorzystywanych na linii, zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu oraz zbudowano dwie nowe w Pieńsku i Zgorzelcu.

Elektryfikacja i skrócony czas przejazdu to również zwiększona przepustowość linii – możliwość przejazdu większej liczby pociągów. Lepszym warunkom dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym, będą towarzyszyć także udogodnienia dla ruchu towarowego.

Dzięki ukończonej elektryfikacji linii, przewozy ładunków staną się sprawniejsze, szybsze i bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Tym samym więcej ładunków przewożonych koleją odciąży drogi i zwiększy bezpieczeństwo.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Podstacje trakcyjne stanowią kluczowy element kolejowej infrastruktury energetycznej. To w nich, doprowadzony z głównych punktów zasilania prąd o średnim napięciu 20 kV przetwarzany jest w prąd stały o napięciu 3 kV, którym zasilana jest sieć trakcyjna, a następnie pojazdy.

Podstacje trakcyjne zasilają również tzw. linie potrzeb nietrakcyjnych wzdłuż szlaku kolejowego. Dostarczają prąd m.in. do urządzeń sterowania ruchem kolejowym, systemów ogrzewania rozjazdów, oświetlenia znajdującego się na stacjach i przystankach.

Nowoczesna podstacja trakcyjna w Zgorzelcu:

  • Obiekt, zlokalizowany w 25,700 kilometrze linii i Węgliniec - Zgorzelec (nr 278), jest w pełni bezobsługowy. Zastosowano sprawdzone rozwiązania elektroenergetyczne, w tym zdalne i lokalne sterowanie, urządzenia transformatorowe, prostowniki i rozdzielnie.
  • Wybrane elementy wyposażenia podstacji:
  • 2 transformatory prostownikowe (na zewnątrz budynku);
  • 2 prostowniki diodowe 12-pulsowe;
  • Rozdzielnica 20kV AC;
  • 2 transformatory na potrzeby podstacji (na zewnątrz budynku);
  • Rozdzielnica 3kV DC;
  • Elektroniczne urządzenie ziemnozwarciowe;
  • Rozdzielnice;
  • Bateria akumulatorów;
  • Urządzenia sterowania lokalnego i zdalnego.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również