NaStyku.pl

PGE GiEK testuje w kopalni odkrywkowej pierwsze polskie elektryczne terenówki

W Kopalni Węgla Brunatnego Turów, należącej do PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna, z Grupy Kapitałowej PGE, trwają testy samochodu terenowego na bazie Landrovera Defender o elektrycznym układzie napędowym.
Sokół 4x4 podczas testów w Kopalni Węgla Brunatnego w Bogatyni / fot. PGE GiEK
Sokół 4x4 podczas testów w Kopalni Węgla Brunatnego w Bogatyni / fot. PGE GiEK

Pierwsza faza testów przeprowadzona została w Kopalni Węgla Brunatnego Turów – drugiej pod względem wielkości kopalni PGE GiEK – w ramach współpracy Południowo-Zachodniego Klastra Energii, do którego należy turoszowski kompleks energetyczny, i Zgorzeleckiego Klastra Energii.

Grupa PGE, jako lider transformacji energetycznej, chce mieć swój istotny udział w rozwoju elektromobilności i podchodzi do tematu w sposób kompleksowy. Z jednej strony sukcesywnie rozwijamy infrastrukturę ładowania, co sprzyja wzrostowi liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach, z drugiej strony cały czas szukamy możliwości powiększania swojej floty o auta z napędem elektrycznym. Jako rozbudowana grupa energetyczna, w skład której wchodzą zarówno kopalnie, jak i elektrownie i elektrociepłownie, a także pokryty siecią obszar dystrybucyjny, który obejmuje swoim zasięgiem niemal 40 proc. kraju, PGE to jeden wielki poligon testowy dla innowacyjnych rozwiązań i aktywnie to wykorzystujemy – mówi Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Testy, którym poddawana jest elektryczna terenówka w trudnych warunkach kopalni odkrywkowej, są częścią realizowanego przez PGE GiEK projektu "Zaangażowanie Spółki w obszarze rozwoju elektromobilności". Jego głównym produktem ma być program wymiany floty transportowej i budowa punktów ładowania.

W PGE GiEK jako pierwsi w Polsce planujemy sprawdzić, jak poradzą sobie elektryczne pojazdy terenowe w warunkach eksploatacyjnych kopalni odkrywkowej. Obecnie jesteśmy już po pierwszej fazie takich testów w Kopalni Węgla Brunatnego Turów. W kolejnym etapie, który rozpoczął się 28 czerwca, pojazd będzie użytkowany przez pracowników kopalni podczas standardowych prac, które na co dzień wykonywane są przez pojazdy terenowe o podobnych parametrach – podkreśla Robert Ostrowski, prezes zarządu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.

PGE GiEK przeprowadziła monitoring dostępności terenowych samochodów o napędzie elektrycznym, które poradzą sobie w trudnych warunkach eksploatacyjnych kopalni odkrywkowej. Potencjalne rozwiązanie w tym zakresie posiada firma Innovation AG, która opracowała prototyp takiego samochodu. Wykorzystano w nim baterię o pojemności 85 kWh, napęd 4×4, silnik o mocy 272 KM (200 kW) i momencie obrotowym 350 Nm. Prototyp może przejechać na jednym ładowaniu ok. 200-300 km, w zależności od trudności terenu. Terenówka o nazwie "Sokół 4x4" powstała w ramach działalności Zgorzeleckiego Klastra Energii.

Sokół 4x4 podczas testów w Kopalni Węgla Brunatnego w Bogatyni / fot. PGE GiEK

Sokół 4x4 podczas testów w Kopalni Węgla Brunatnego w Bogatyni / fot. PGE GiEK

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również