NaStyku.pl

Lubań: Powstanie rondo na DK 30?

Lubański samorząd od wielu lat stara się o przebudowę skrzyżowania DK30 z drogą wojewódzką 296 łączącą Lubań z autostradą. Budowa w tym miejscu południowego zjazdu w kierunku Osiedla Piastów pozwoli uruchomić znajdujące się tam tereny inwestycyjne.
fot. eLuban.pl
fot. eLuban.pl

Samorząd Lubania od lat bezskutecznie zabiegał by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłożyła środki na budowę zachodniej obwodnicy miasta. Droga ta została zaplanowana, aby połączyć drogę krajową nr 30, tj. ul. Papieża Jana Pawła II z drogą wojewódzką nr 357, tj. ul. Zawidowską i drogą wojewódzką nr 296 relacji Lubań–Godzieszów. Z gospodarczego punktu widzenia jest to dla miasta kluczowa inwestycja. Od jej budowy uzależnione jest uwolnienie terenów inwestycyjnych po zachodniej stronie miasta z wszystkimi plusami płynącymi z tego powodu dla mieszkańców Lubania i samorządu.

Niestety przez lata pomysł ten podobał się jedynie lubańskim samorządowcom, którzy bezskutecznie zabiegali o realizację planów. Pierwsze efekty tych działań i światełko w tunelu pojawiło się w 2020 roku, gdy projekt budowy zachodniej obwodnicy Lubania trafił na listę rezerwową programu budowy 100 obwodnic. Szans na realizację obwodnicy z listy rezerwowej nie było, ale pokazało, że problem został dostrzeżony. Nie było jej, bo według zapowiedzi, projekty z listy rezerwowej miały być realizowane z oszczędności powstałych na przetargach przy realizacji obwodnic z listy podstawowej.

Lubański samorząd wiedząc, że budowa całej obwodnicy jest mało prawdopodobna zaczął robić wszystko by na skrzyżowaniu DK30 ze zjazdem w DW 296 w kierunku autostrady powstała nitka pozwalająca zjechać z DK30 w kierunku ul. Esperantystów i Królowej Jadwigi.

Jesienią 2019 w trakcie sesji Rady Miasta Arkadiusz Słowiński, burmistrz Lubania zapowiedział, że samorząd wybuduje kilometrowy odcinek drogi łączącej DK 30 z ul. Esperantystów nawet z własnych środków, jednak by to zrobić potrzebne jest skrzyżowanie pozwalające wpiąć się w DK 30. W związku z tym uzgodniono z zarządcą rogi, że lubański samorząd przygotuje koncepcję przebudowy istniejącego skrzyżowania.

W czerwcu br. otrzymaliśmy dokumenty od firmy realizującej zlecenie. Trafiły one także do GDDKiA oraz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Koncepcja przewiduje budowę ronda turbinowego, tj. ronda o dwóch pasach. Przy prawidłowym użytkowaniu jest to najbardziej bezkolizyjny typ skrzyżowania - poinformował lubański magistrat.

Gotowa koncepcja jest poważnym argumentem dla GDDKiA oraz Ministerstwa Infrastruktury, zatwierdzającego wszelkie plany inwestycyjne oddziałów GDDKiA. Świadczy też o zainteresowaniu samorządu budową ronda i mocno zbliża Lubań do tego, by w budżecie państwa znalazły się środki na realizację ronda.

My, jako samorząd, zadeklarowaliśmy, że pokryjemy koszty wykonania dokumentacji technicznej i kosztorysowej dla tego ronda oraz będziemy partycypować w kosztach budowy zjazdu południowego, czyli na planowaną zachodnią obwodnicę miasta. To pozwoli łatwiej znaleźć pieniądze na inwestycję – podkreślił Arkadiusz Słowiński, burmistrz Lubania.

Szacunkowe koszty wykonania projektu budowlanego wraz z częścią kosztorysową to około 600 tys. zł. Natomiast przebudowa skrzyżowania to kwota rzędu 12 mln zł, z czego wkład miasta wyniósłby około 1 mln zł.

W ciągu ostatnich dwóch lat lubański samorząd zdołał pozyskać środki na realizację paru inwestycji, które wcześniej wydawały się nieosiągalne. W związku z tym można śmiało powiedzieć, że w temacie ronda na DK30 widać już światełko w tunelu.

Więcej o przebiegu zachodniej obwodnicy Lubania dowiecie się w tekście - Co z Zachodnią obwodnicą Lubania?

Polecamy: 

Miasto Zgorzelec z tytułem Gmina na 5!

Chcesz coś zmienić w Zgorzelcu? Rusza Budżet Obywatelski 2023! Zgłoś swój pomysł

Aktualna ocena: 0,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również