W ramach planowanego postępowania przetargowego spółka planuje zakup sześciu sztuk trzyczłonowych pojazdów z dwusystemowym napędem elektryczno-spalinowym (hybrydowym, HZT), które będą mogły zabrać na pokład minimum 320 pasażerów oraz pięciu pięcioczłonowych składów o napędzie elektrycznym (EZT), które będą obsługiwać minimum 550 pasażerów.
Cieszę się, że możemy dziś ogłosić tak wyczekiwany plan zakupu nowego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Szacunkowa wartość zakupu 11 pociągów to aż 280 mln złotych – powiedział Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, które będzie gwarantem kredytu bankowego na zakup taboru. – Dzięki dotacji pozyskanej z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakup zostanie dofinansowany ze środków unijnych kwotą 85,1 mln złotych – zakończył marszałek Przybylski.
Miliard złotych na nowy tabor
Pierwsze nowe pociągi pojawią się na Dolnym Śląsku w połowie 2022 roku. Jedenaście zespołów trakcyjnych zgodnie z harmonogramem trafi do spółki na przełomie 2022 i 2023 roku.
Planujemy zakup sześciu składów hybrydowych i pięciu elektrycznych. Jednak w przyszłości chcemy skorzystać z opcji zakupowej jaką daje nam przetarg, która pozwala na zamówienie łącznie aż 41 pociągów – podkreślał zalety nowego przetargu Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Korzystając z opcji zwiększymy naszą flotę o 75%. To historyczna i największa w historii naszego regionu inwestycja, którą szacujemy na ponad miliard złotych – zakończył Stawikowski.
Cezary Przybylski, Tymoteusz Myrda i Damian Stawikowski
Nowy tabor jest odpowiedzią na rosnącą liczbę pasażerów Kolei Dolnośląskich. Opcja zakupowa pozwala na zamówienie kolejnych 10 hybrydowych zespołów trakcyjnych oraz 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakup w opcji dodatkowych 30 pojazdów spółka zamierza zrealizować w przypadku dostępności funduszy zewnętrznych, głównie unijnych.
Hybrydy na nowe trasy
Pojazdy hybrydowe zakupione z projektu unijnego będą obsługiwać trasę z Trzebnicy do Świdnicy przez Wrocław i Sobótkę, która zostanie uruchomiana po zakończeniu prac rewitalizacyjnych. Dwusystemowy napęd nowych pociągów sprawi, że na całym odcinku linii, obejmującym miasto Wrocław, pojazdy Kolei Dolnośląskich nie będą emitowały do atmosfery żadnych zanieczyszczeń.
Decyzja o zakupie nowego taboru pomoże w stworzeniu kolei aglomeracyjnej we Wrocławiu, ale też w Zagłębiu Miedziowym. Prowadzimy rozmowy z samorządami, które są zainteresowane rozwojem transportu kolejowego – powiedział Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Planowane trasy
Nowe pociągi elektryczne połączą również Jelcz Laskowice z Wrocławiem, obsługując dwie trasy: pierwszą do Wrocławia Głównego przez Wrocław Wojnów oraz drugą, przedłużoną na potrzeby projektu kolei aglomeracyjnej do Oleśnicy przez Siechnice i Wrocław Główny.
Rekordowy rok
W 2019 roku Koleje Dolnośląskie przewiozły niemal 14,1 mln pasażerów. Spółka zyskuje pasażerów w rekordowym tempie, przewiozła ponad 2,4 mln pasażerów więcej niż rok wcześniej.
Przyczyniło się do tego sprawne zarządzanie i planowanie okresowych przeglądów, dzięki czemu tabor wykonał o 5% więcej pracy eksploatacyjnej, niż w latach poprzednich.