NaStyku.pl

Elektryfikacja trasy Węgliniec - Zgorzelec: Postępy prac

Na ponad 900 słupach między Węglińcem a Zgorzelcem rozwieszana jest sieć trakcyjna. Zbudowane są nowe podstacje zasilające w Pieńsku i Zgorzelcu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończą prace w 2019 roku.
Rozwieszanie sieci trakcyjnej na linii Węgliniec – Zgorzelec / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Rozwieszanie sieci trakcyjnej na linii Węgliniec – Zgorzelec / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Później podróż będzie krótsza - przejazd nie będzie wymagał zmian lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Inwestycja za 70 mln zł współfinasowana jest ze środków UE instrumentu Łącząc Europę (CEF).

Prace związane z elektryfikacją szlaku Węgliniec - Zgorzelec w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), postępują planowo. Na 27 km linii są już specjalne konstrukcje wsporcze. Po obu stronach toru zamontowano 920 słupów, a ponad linią 54 tzw. bramki trakcyjne.

Jeżdżą, wieszają, sprawdzają

Od marca – przy utrzymanym ruchu pociągów, wywieszana jest sieć trakcyjna. Te prace minęły półmetek. W akcji są specjalne pociągi sieciowe. Ponad 5 m nad ziemią zespoły wykonawcy wywieszają linę nośną i drut jezdny, mocują izolatory. Widać już nowe elementy na dwóch torach na szlaku między Węglińcem a Pieńskiem oraz nad jednym torem Pieńsk – Jędrzychowice. Następnie sieć będzie naprężona i sprawdzona.

Więcej mocy

W Pieńsku i Zgorzelcu wybudowane zostały nowe podstacje trakcyjne. Zmodernizowana została podstacja w Węglińcu. To niezbędne wsparcie dla odpowiedniej wielkości zasilania, by na elektryfikowanym odcinku mogło jeździć jak najwięcej pociągów elektrycznych. Po przyłączeniu podstacji do zewnętrznej sieci Tauron, możliwe będzie włączenie napięcia do sieci trakcyjnej.

Trasa Węgliniec – Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej E 30, kolejowej międzynarodowej magistrali, biegnącej od Zgorzelca, przez Legnicę, Wrocław, Opole, Kraków do Przemyśla i granicy z Ukrainą. Po zakończeniu prac całą magistralę E 30, od zachodniej do wschodniej granicy państwa, będzie można przejechać przy użyciu trakcji elektrycznej, bez konieczności zamiany lokomotyw w Węglińcu.

Rozwieszanie sieci trakcyjnej na linii Węgliniec – Zgorzelec / fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Efekty modernizacji

Skrócony zostanie czas przejazdu pociągów i zwiększona przepustowość linii. Będą lepsze warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy – przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją pozwoli odciążyć drogi i zwiększyć bezpieczeństwo.

Zakończenie prac budowlanych sieci trakcyjnej planowane jest na październik. Później certyfikacja linii, musi potwierdzić zgodność poszczególnych podsystemów z wymaganiami TSI (Specyfikacjami Technicznymi Interoperacyjności w ramach UE). Pierwsze składy z lokomotywami elektrycznymi pojadą w 2020 r.

Całkowita wartość projektu „Elektryfikacji linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” wynosi 70 mln zł netto, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również