Żółte naklejki zostały już umieszczone na około 90% wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych na liniach znajdujących się w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Do końca maja dodatkowe oznakowanie z indywidualnym numerem oraz numerami alarmowymi zostanie umieszczone na wszystkich prawie 14 tysiącach skrzyżowań.
Pracownicy PLK umieszczają naklejki od wewnętrznej strony krzyży świętego Andrzeja na przejazdach zabezpieczonych znakami i sygnalizacja świetlną (kategoria D i C). Na skrzyżowaniach z rogatkami (kategoria B i A) naklejki są na cokołach rogatek (obudowach napędów rogatek). Na żółtej naklejce są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i numery awaryjne.
Jak to działa?
W przypadku np. awarii auta, lub innego zdarzenia na przejeździe, kierowca po połączeniu się z numerem alarmowym 112, podaje indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu z żółtej naklejki. Operator nr 112 powiadamia - specjalnie stworzonym łączem, służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów.
Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego - przypisany jest do konkretnego przejazdu. Dzięki niemu podczas zgłoszenia, operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. Zapewni to szybką reakcję na zagrożenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.
Numer alarmowy 112 - służy do zgłaszania wypadków lub awarii samochodu na przejeździe.
Numery podane "w razie awarii" - to numery do poinformowania, o usterce urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym – w przypadku jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia.
Przykładowe oznakowanie
*Uwaga dane poza nr 112 właściwe tylko dla danego przejazdu. W celu zobrazowania projektu numery telefonów na naklejce są przykładowe.