NaStyku.pl

Zablokowali korytarz życia. Służby przypominają, że zawracanie na A4 jest możliwe tylko za zgodą policji!

Na autostradzie A4 zderzyły się dwa samochody ciężarowe. Kierowcy utworzyli „korytarz życia”, ale nie wszyscy… Część z nich zaczęła zawracać i jechać „pod prąd”, znacznie utrudniając przejazd służbom ratunkowym.
Jazda "pod prąd" korytarzem życia na A4 / fot. GDDKiA
Jazda "pod prąd" korytarzem życia na A4 / fot. GDDKiA

Wypadek na A4 w kierunku Zgorzelca

W poniedziałek (26.08) około godziny 11:00 na autostradzie A4 na wysokości Kątów Wrocławskich zderzyły się dwa samochody ciężarowe. Jeden z kierowców został przetransportowany helikopterem LPR do szpitala. Droga była zablokowana, utworzył się 17-kilometrowy zator. Kierowcy utworzyli „korytarz życia”, który pozwala na szybki dojazd służb do miejsca zdarzenia. Ale w tym przypadku tak nie było…

Problem z dotarciem do poszkodowanych

Niestety kilka minut po godzinie 11:00 spora część kierowców podjęła samowolną decyzję o zawróceniu i kontynuowaniu jazdy „pod prąd” do najbliższego węzła – co zablokowało „korytarz życia” i przejazd straży pożarnej. Całe zdarzenie nagrał jeden ze strażaków. Film opublikował portal „Korytarz życia – włącz myślenie”.

Służby przypominają, że zawracanie na autostradzie jest możliwe tylko za zgodą policji.

Decyzja o możliwości awaryjnego wyprowadzenia pojazdów stojących w zatorze została podjęta przez policje po godz. 12:00, w momencie posiadania wiedzy, że „korytarzem życia” nie będą już przejeżdżały służby. Akcja wycofywania pojazdów prowadzona była przez funkcjonariuszy policji na motocyklach – informuje Magdalena Szumiata z GDDKiA.

Kalendarium zdarzeń z 26 sierpnia 2019 r. na autostradzie A4

Za jazdę „pod prąd" grozi mandat do 500 zł i 6 punktów karnych. Film trafił do policjantów, którzy po jego przeanalizowaniu podejmą decyzję o ukaraniu kierowców.

Podpisane porozumienie między służbami

Należy przypomnieć, że w lutym br. podpisane zostało porozumienie dot. „Zasad działań umożliwiających rozładowywanie zatoru przy długotrwałym zablokowaniu jezdni dróg szybkiego ruchu zarządzanych przez GDDKiA we Wrocławiu” pomiędzy Dolnośląskim Urzędem Wojewódzkim, KWP we Wrocławiu, KW PSP we Wrocławiu oraz GDDKiA we Wrocławiu. W dokumencie określono zasady działania i współpracy poszczególnych służb w trudnych sytuacjach na drogach krajowych po wypadkach drogowych.

Dokument przedstawia schematy stosowane podczas zdarzeń drogowych, które pozwalają na szybkie skoordynowanie działań każdej ze służb poprzez sprawny obieg informacji, co wiąże się z jak najszybszym dojazdem służb ratowniczych do miejsca zdarzenia.  Apelujemy do kierowców o nie podejmowanie decyzji o samowolnym zawracaniu na drogach! Prosimy o ostrożność za kierownicą – zaznacza Szumiata z GDDKiA.

Jak prawidłowo utworzyć korytarz życia?

W wielu krajach kierowcy tworzą taki korytarz automatycznie dojeżdżając do zatoru lub nawet skrzyżowania. Na polskich drogach niestety wciąż jest to rzadkość. Zdarzają się też osoby, które wykorzystują korytarz życia, aby „pod prąd” wyjechać z korka – czego popis dali kierowcy w poniedziałek na A4.

Oto zasady, do których powinni się stosować kierowcy:

  1. Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować - zjedź na bok pasa.
  2. Nie czekaj do czasu, aż usłyszysz sygnał karetki, zjedź od razu pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd dla służb ratunkowych.
  3. W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze - na lewo, kierowcy na pozostałych pasach - na prawo.
  4. W ten sposób tworzy się szeroki pas, którym służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach.
  5. W sytuacji dróg z 3 pasami ruchu kierowcy znajdujący się na środkowym pasie zjeżdżają na prawą stronę.

Jak prawidłowo utworzyć korytarz życia

Materiały prasowe portalu korytarz życia – włącz myślenie

Aktualna ocena: 5,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również