Wartość podpisanej dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na elektryfikację 27 km linii kolejowej Węgliniec - Zgorzelec to 33,1 mln zł netto. Umowa będzie realizowana w formule "projektuj i buduj" i zakończy się na początku 2019 r.
- Inwestycja PLK stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Usprawni ruch towarowy w województwie i w południowo – zachodniej części Polski. Projekt realnie wpłynie na lepsze warunki rozwoju mieszkańców i gospodarki - powiedział Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski.
Inwestycja PLK pozwoli na skrócenie czasu przejazdu, m.in. dzięki wyeliminowaniu w Węglińcu zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Poprawi się przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych. Elektryfikacja pozwoli także na usprawnienie ruchu towarowego w południowo – zachodniej części Polski. Przewozy towarowe staną się sprawniejsze i szybsze, tym samym bardziej konkurencyjne względem drogowych.
- Po inwestycji na odcinku Węgliniec - Zgorzelec, międzynarodowa trasa E30 od wschodniej do zachodniej granicy Polski będzie w pełni zelektryfikowana. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do 2023 r. zelektryfikują m.in. trasy Ocice-Rzeszów, Lublin– Stalowa Wola, Ełk–Korsze, Szczecin–granica państwa. Dzięki temu poprawi się komunikacja kolejowa w regionach i pomiędzy województwami – zaznaczył Arnold Bresch z Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Oprócz umowy Węgliniec-Zgorzelec na budowę sieci trakcyjnej za 33,1 mln zł netto, w sierpniu i wrześniu 2017 r. – PLK zawarła z PKP Energetyka S.A. umowy wartości 13,6 mln zł, na budowę dwóch podstacji trakcyjnych w Pieńsku i Zgorzelcu oraz modernizację podstacji w Zgorzelcu. Zapewni to odpowiednie zasilanie dla nowo - elektryfikowanego odcinka Węgliniec – Zgorzelec.
Projekt "Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec" realizowany jest z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (CEF). Wartość całego projektu szacowana jest na ok. 70 mln zł, a dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 85%.
Coraz lepsze podróże koleją na Dolnym Śląsku
Zelektryfikowana trasa Węgliniec – Zgorzelec to kolejne przedsięwzięcie z Krajowego Programu Kolejowego realizowane na Dolnym Śląsku. PLK podpisały w ostatnich miesiącach umowy na modernizację linii Legnica - Rudna Gwizdanów (190 mln zł) i odcinka Zduny – Grabowno Wielkie (113 mln zł) oraz na przebudowę 2. stacji Wałbrzych Szczawienko i Świebodzice i budowę zintegrowanego przystanku kolejowego Wałbrzych Śródmieście (78 mln zł).
Elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec oraz wcześniejsza modernizacja linii E30 Opole – Wrocław – Węgliniec stworzą jeszcze lepsze możliwości dla transportu pasażerskiego i towarowego oraz poprawią jakość połączeń ze wschodu za zachód Polski.
PLK elektryfikują linie kolejowe
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do 2023 r. poza odcinkiem Węgliniec – Zgorzelec elektryfikują m.in. trasy Ocice – Rzeszów, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Ełk – Korsze czy Szczecin Główny – Granica państwa (Tantow).