Kiedy zatem pociągi pasażerskie polskich przewoźników będą mogły korzystać z systemu, kursując z prędkością 160 km/h?
Na początku lutego system ETCS w pociągach był testowany na odcinkach Legnica-Wrocław-Opole oraz Legnica-Węgliniec. W jazdach próbnych brali udział przedstawiciele PKP PLK, Kolei Dolnośląskich, Siemensa oraz firm Bombardier Transportation Sweden AB i Bombardier Transportation Polska. To konsorcjum odpowiada za przygotowanie i wdrożenie systemu – powiedział portalowi rynek-kolejowy.pl Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy KD.
Od Opola przez Wrocław do Legnicy ETCS.ERTMS współpracował bez zarzutu, natomiast "w kierunku Węglińca niezbędne są korekty". Rzecznik dodał także, że najnowsze Impulsy spółki, wyprodukowane przez Newag, posiadają system kabinowy ETCS i przy stwierdzeniu pełnej sprawności urządzeń przytorowych (i stwierdzenia jej przez UTK) pociągi będą mogły jechać z prędkością 160 km/h.
Kiedy to się stanie? Wszystko zależy od PKP PLK. Zarządca infrastruktury poinformował, że na odcinku Legnica-Wrocław-Opole trwa obecnie procedura przekazania systemu ERTMS/ETCS do eksploatacji.
W ciągu dwóch miesięcy przewidujemy na tym odcinku przekazać system do użytkowania. Po tym terminie, w zakresie przewoźników, będzie możliwość jazdy od Legnicy do Wrocławia i od Wrocławia do Opola z prędkością powyżej 130 km/h z jednym maszynistą, pod warunkiem, że pojazd trakcyjny będzie wyposażonym w pokładowy system ERTMS/ETCS. Linia jest przystosowana do prędkości 160 km/h. Tak już jeżdżą pociągi ( z obsadę dwóch maszynistów). Wstępnie system ERTMS/ETCS poziom 2 był pilotażowo wdrożony na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna – poinformował Bohdan Ząbek z biura prasowego PKP PLK.
Jak dowiadujemy się dalej, Dolnośląskie Impulsy, wyposażone w ETCS na pewno nie pojadą z pasażerami z prędkością 160 km/h z Wrocławia do Opola. Powód jest prozaiczny: na tym odcinku operatorem są Przewozy Regionalne. Opolskie Impulsy są jednak również wyposażone w ETCS i tylko od woli marszałka województwa i przewoźnika będzie zależeć, czy możliwość ta zostanie wykorzystana.
Systemy ERTMS/ETCS poziomu 1 są już wykorzystywane na Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (na ok. 134 kilometrach, pociągi jadą z prędkością 200 km/h), w Małopolsce na liniach kolejowych 570 i 64 na odcinku Psary – Kozłów oraz w Wielkopolsce, na linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschód – Wągrowiec.