Na Black Friday, czyli Czarny Piątek czekają wszyscy amatorzy tanich zakupów. To dzień wielkich promocji, które rozpoczynają sezon świąteczny. W USA to już tradycja, która zaczyna się zawsze w pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia (które jest obchodzone w czwarty czwartek listopada). Od kilku lat handlowcy również w Polsce przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy, także te internetowe. Warto jednak do zakupów podejść z rozsądkiem.
Reklamacja
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że na wyprzedażach mamy takie same prawa jak podczas zwykłych zakupów. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada, ale o tym powinien poinformować sprzedawca.
- Każdy kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, to sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zwrot w sklepie internetowym
Na odesłanie kupionej w Internecie rzeczy mamy 14 dni. Nie musimy podawać powodu rezygnacji, sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.
Zwrot w sklepie tradycyjnym
Nieco trudniej może być z oddaniem nietrafionego zakupu w sklepie stacjonarnym. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej wcześniej zapytać się o możliwość i zasady zwrotu. Należy się także dostosować do warunków sprzedającego, który np. może żądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwrócić na kartę podarunkową.
Zakupy w sklepie zagranicznym
Prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Można reklamować wadliwy towar oraz odesłać produkt, jeśli został nabyty w sklepie internetowym.
Czy okazja naprawdę jest okazją?
Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry "-70%", ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Najlepiej sprawdzić, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Należy też uważać na gratisy oraz zestawy, które czasem bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.
Drożej przy kasie?
Czasem kasjer żąda wyższej ceny, niż ta, która widnieje na metce lub półce. W takiej sytuacji mamy prawo kupić rzecz po niższej cenie.