NaStyku.pl

Bat na kierowców wdających się w pyskówkę z policją

Teraz nawet rutynowa kontrola drogowa może zakończyć się wysokim mandatem. 7 listopada 2019 r. wchodzą w życie zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Nowe uprawnienia zdecydowanie zwiększą status funkcjonariuszy.
Rondo im. Solidarności w Zgorzelcu
Rondo im. Solidarności w Zgorzelcu

Zmiany w kontroli ruchu drogowego 2019

Teoretycznie każdy kierowca powinien znać zasady obowiązujące podczas kontroli przeprowadzanych przez policjantów. Z reguły funkcjonariusz prosi o wyłączenie silnika i włączenie świateł awaryjnych. Zanim jednak podejdzie do samochodu, każdy zatrzymany kierowca powinien pozostać w swoim pojeździe, trzymać ręce na kierownicy i nie wykonywać żadnych gwałtownych ruchów (np. w poszukiwaniu dokumentów) – może to być błędnie zinterpretowane jako próba wyciągnięcia broni lub ukrycia zabronionych przedmiotów (np. narkotyków). W praktyce nie wszyscy się jednak stosują do tych zasad. Zgodnie z nowym rozporządzeniem resortu spraw wewnętrznych od 7 listopada 2019 r. każda niefrasobliwość ze strony kierowców będzie mogła zakończyć się mandatem w wysokości nawet 500 zł.

Radiowóz na zakazie

Ponadto policjanci na służbie będą mogli zaparkować radiowóz na zakazie, oczywiście o ile to nie zagrozi bezpieczeństwu. Taki przywilej służby mają już teraz, ale w nowym rozporządzeniu ten przepis jest uwypuklony, bo obecnie wielu kierowców robi radiowozom stojącym rzekomo w niedozwolonych miejscach zdjęcia, a później domagają się ukarania funkcjonariuszy.

Szybka kontrola bez legitymowania się

Dodatkowo w trakcie szybkiej kontroli (np. trzeźwości) funkcjonariusz w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy. Nowe regulacje przewidują także zrywanie plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.  

Przebieg pod kontrolą

Policjant, a także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej, podczas kontroli drogowej, będzie mógł sprawdzić przebieg zarówno zatrzymanego do kontroli pojazdu, jak i pojazdu przewożonego np. na lawecie. Aktualny przebieg wpisze do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Będzie także możliwość, w przypadku zastrzeżeń po wstępnej kontroli technicznej pojazdu użytkowego – np. ciężarowego lub autobusu, skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Pomoże to wyeliminować z dróg niesprawne samochody.

Jazda na suwak i korytarz życia

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku wejdą w życie kolejne zmiany. Jazda na suwak, czyli naprzemienne wpuszczanie na jedyny dostępny pas ruchu pojazdów z kończących się pasów, ma stać się obowiązkiem. I najważniejsze z punktu widzenia służb ratunkowych. Obowiązek tworzenia korytarza życia w trakcie natężonego ruchu, a nie tylko gdy słyszymy już nadjeżdżającą karetkę pogotowia, radiowóz lub pojazd straży pożarnej.

Obowiązek jazdy na suwak i tworzenia korytarza życia zostały już zaakceptowane przez obie izby parlamentu. Podpis pod nowym prawem musi jeszcze złożyć prezydent.

Aktualna ocena: 0,0/5
Oceń zdjęcie:
Byłeś świadkiem jakiegoś wypadku lub innego zdarzenia? Wiesz coś, o czym jeszcze nie napisaliśmy? Pisz na adres e-mail: lub daj znać nam na Facebooku.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również